۱۷ مهر ۱۴۰۳، ۱۵:۵۴

گزارش مهر؛

بوشهر قطب تولید میگو/ بخش خصوصی برای تقویت صادرات حمایت شود

بوشهر قطب تولید میگو/ بخش خصوصی برای تقویت صادرات حمایت شود

بوشهر- استان بوشهر به عنوان قطب تولید میگوی پرورشی کشور محسوب می‌شود که با حمایت از بخش خصوصی می‌تواند زمینه افزایش صادرات و ارزآوری برای کشور فراهم شود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: طی سال‌های اخیر تلاش‌های گسترده‌ای به منظور توسعه آبزی پروری در استان بوشهر صورت گرفته است و در نقاط ساحلی این استان زیرساخت‌هایی برای پرورش میگو فراهم شده تا این استان تبدیل به قطب تولید میگوی پرورشی کشور شود.

در راستای افزایش تولید میگوی پرورشی در استان بوشهر اقدامات خوبی صورت گرفته و اراضی ساحلی مناسب شناسایی و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گرفته که بخشی از آن وارد مدار بهره‌برداری شده و بخشی نیز در حال انجام عملیات است.

بخش خصوصی در عرصه پرورش میگو ورود کرده و با وجود هزینه‌های بسیار زیاد و چالش‌های متعددی که با آن روبرو است، تولید را افزایش داده و انتظار می‌رود که مسئولان نیز زمینه حمایت از آنها را فراهم سازند.

تولید محصول سالم و باکیفیت یکی از مهمترین اولویت‌های پرورش‌دهندگان میگو است که با همراهی سازمان دامپزشکی و استفاده از آزمایش‌های پیشرفته اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

در استان بوشهر بیش از هفت هزار و ۴۸۹ هکتار اراضی ساحلی به کشت میگو اختصاص یافته است که پیش‌بینی می‌شود امسال شاهد افزایش میزان تولید در مزارع استان باشیم.

به گفته امینی مدیرکل شیلات استان بوشهر سال گذشته ۲۴ هزار تن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید شده بود و پیش‌بینی می‌شود امسال میزان برداشت از مزارع استان افزایش داشته باشد. امسال بیش از ۲.۵ میلیارد قطعه بچه میگو در استان تولید شده است.

تلاش برای تولید باکیفیت

یکی از تولیدکنندگان میگوی پرورشی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تولید محصول سالم و باکیفیت را به عنوان یک اولویت در دستور کار داریم و در این راستا مقابله جدی با بیماری‌های میگو صورت می‌گیرد.

شاهرخی با اشاره به اینکه زنجیره تولید بچه میگو تا تولید، بسته بندی و صادرات را در استان بوشهر داریم بیان کرد: تولیدکنندگان همه ظرفیت‌ها را برای افزایش کمیت و کیفیت تولید به کار می‌گیرند و مسئولان نیز باید در کنار بخش خصوصی باشند.

بوشهر قطب تولید میگو/ بخش خصوصی برای تقویت صادرات حمایت شود

مسئولان یاری گر بخش خصوصی باشند

این تولیدکننده و فعال حوزه بسته‌بندی میگو خواستار حمایت از بخش خصوصی شد و اضافه کرد: اکنون از تولید سنتی به تولید صنعتی رفته‌ایم و کم کم در نقاط مختلف استان تولید صنعتی رواج می‌گیرد که نقش مهمی در افزایش کمیت و کیفیت خواهد داشت.

شاهرخی به برخی از مشکلات عرصه میگو اشاره کرد و افزود: برخی از سخت‌گیری‌ها در کشورهای هدف صادرات باعث می‌شود که نتوانیم صادرات داشته باشیم و صادرات به برخی از کشورها با چالش روبرو شده است.

وی تسهیل در مجوزهای صادرات به کشورهایی نظیر روسیه را یک نیاز اساسی دانست و اضافه کرد: در زمینه گمرک و ارز و حمل ونقل مشکلاتی داریم که انتظار می‌رود مسئولان برای حل این مسائل تلاش داشته باشند.

این فعال عرصه میگو با ایجاد اشتغال گسترده در عرصه تولید و صادرات میگو اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که حمایت مناسب صورت گیرد، شاهد توسعه اشتغال، تولید، صادرات و ارزآوری برای کشور خواهیم بود.

نظارت مستمر برای تولید میگوی سالم

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دامپزشکی در کنار تولیدکنندگان است و نظارت مستمر و مشاوره‌های لازم به فعالان این حوزه ارائه می‌شود.

مهدی تنگستانی مکان با اشاره به اینکه ۱۰ بیماری مختلف مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد افزود: از مرحله تولید لارو و بچه میگو تا پرورش و تولید، برداشت، بسته‌بندی و صادرات توسط دامپزشکی کنترل می‌شود.

از ۶ هزار استخر پرورش میگو استان بوشهر برداشت در ۱۰ درصد به صورت زودهنگام انجام شده است که تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تن برداشت شده است وی با اشاره به اینکه عملیات برداشت میگو در مزارع پرورشی استان بوشهر طولانی‌تر شده است اضافه کرد: امسال زمان پرورش طولانی‌تر شد و برداشت به آبان و آذر خواهد کشید.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با اشاره به اینکه دامپزشکی توصیه‌های بهداشتی را انجام می‌دهد تاکید کرد: نمی‌توانیم همه چیز را دنبال کنیم و کسانی که به توصیه‌ها عمل کنند موفق‌تر خواهند بود.

وی با بیان اینکه شاهراه مقابله با بیماری در دست تولیدکنندگان است افزود: اگر یک نفر خوب کار نکند به بقیه هم ضرر می‌زند و همه باید به نتیجه برسند.

تنگستانی مکان از ذخیره‌سازی حدود ۲ میلیارد قطعه بچه میگو در ۶ هزار استخر در اراضی ساحلی استان بوشهر خاطرنشان کرد: برخی از مزارع پرورش میگوی استان بوشهر به خاطر ورود بیماری با کاهش میزان تولید روبرو شده‌اند.

وی بیماری نکروز حاد عفونی پانکراس را یکی از بیماری‌های مهم میگو عنوان کرد و ادامه داد: از ۶ هزار استخر پرورش میگو استان بوشهر برداشت در ۱۰ درصد به صورت زودهنگام انجام شده است که تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ تن برداشت شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان بوشهر با بیان اینکه بیماری مشترکی بین میگو و انسان وجود ندارد گفت: میگوهای برداشت شده قابل مصرف غذایی انسان‌ها است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

بوشهر قطب تولید میگو/ بخش خصوصی برای تقویت صادرات حمایت شود

دستیابی به فناوری‌های نوین در عرصه آزمایشگاهی

آزمایشگاه‌ها نقش مهم و مؤثری در شناخت بیماری‌های آبزیان دارند و در استان بوشهر ظرفیت‌های خوبی در این زمینه ایجاد شده است که باید با حمایت مناسبی روبرو شوند.

با تلاش‌های صورت گرفته برخی از کیت‌های تشخیصی در استان بوشهر توسط متخصصان داخلی مهندسی معکوس شده و با دریافت مجوزهای لازم از سازمان دامپزشکی با هزینه‌های خیلی کمتر از نمونه خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محبوبی از فعالان حوزه آزمایشگاهی می‌گوید با داشتن نیروهای متخصص و توانمند و استفاده از تجهیزات به‌روز می‌توان خدمات گسترده‌ای را به پرورش دهندگان ارائه کنیم تا با تشخیص به‌موقع زمینه پیشگیری از بروز بیماری‌ها فراهم شود.

انتظار می‌رود زمینه برای توسعه اراضی پرورش میگو در استان بوشهر فراهم شود و با تولید محصول باکیفیت مناسب، مسئولان تلاش کنند تا راه صادرات این محصولات به کشورهای هدف هموارتر شود.

کد خبر 6250267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha